Lena träning.

Igår så red jag lektion för Lena, jag är supernöjd och tyckte verkligen att jag fick ut mycket av lektionen. Vi fokuserade på övningar som är bra för Fatima i och med hennes ryggproblem. Så rygga var det första vi tränade och det gjorde vi ifrån marken först. Jag visade signalen i bettet och lyssnade hon inte på de så duttade jag till tyglarna med spöt och till sist bogen. I vanliga fall höjer man upp hästens huvud men eftersom att hennes rygg är som den är så är det inte de ultimata att höja huvudet. Jag började även öva in backa ordet. Sen efter ett tag så satt jag upp och först då så gav jag signalen och sa backa, om hon inte lyssnade på de så la Lena på spöt på bogen och när hon backade så berömde vi. Till sist så fick jag själv lägga på spöt på bogen ifrån när jag satt på ryggen.
.
Efter det så skulle vi skritta iväg, de jag skulle tänka på där är att inte bli stum i armarna, utan pendla med i hennes huvudrörelse då hon är så kännslig i munnen. Sen skulle jag även börja böja och ställa. Vi började med det stillastående och då skulle jag böja henne 90 grader åt båda håll jag bad henne bara snällt och började hon gå så skulle jag bara vänta tills hon stannat och då släppa, helst skulle hon även tugga då innan jag släppte.
.
Sen testade vi även att böja i skritt och trav för att få henne att ända höjd på huvudet då hon lätt låser huvudet i en höjd och den är för hög för henne egentligen. Om hon då inte tar böjningen som hon ska så har jag två alternativ antingen att ställa mer med innerhanden (tummen upp och sen utåt) eller att få bort vikten ifrån inner bogen igenom att dutta med spöt. När hon sen släpper så ska jag erbjuda henne frammåt mot munnen.
.
Överlag med allt jag har berättat om så ska jag hela tiden försöka att erbjuda henne frammåt just för hennes rygg, man ska helst inte ha henne hög i formen, speciellt inte nu när hon inte är helt igång. När hon har mer muskler och man kan lätt få henne frammåt och låg igen så kan man börja med det.
.
Jag är som sagt jätte nöjd med träningen och om jag får chans nån mer gång att rida för Lena så ska jag göra det, lätt.
.
Notic till mig själv: när man använder skänkeln så ska trycket komma ifrån vaden och tårna lite utåt och då ska det bara va en dutt inget knådande! Samt att för att få en jämnare kontakt i traven (lätt ridning) så måste man vinkla av i armarna i varje steg, de som hon visade med stolen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0