Klick träning

Nu när hästarna står här i Lagbo så har jag den otroliga turen att Lena (inte samma tränare jag tidigare skrev om) bor här på gården också. Hon är jätte duktig på "klick-träning", även kallad positiv förstärkning. Så igår kom hon ut och lekte med mig och Fatima på banan. Vi tränade då på att få ett känsligt signal system där det inte är någon tvekan om vad det är jag ber om. Eftersom att man ska rida på signaler och inte styrka. Jag tycker att det gick helt okej bra, vi gjorde en liten miss så när jag smackade så skakade Fatima till för att hon trode att de va de jag menade med smackningen. Tokfian, men de löste sig snabbt. Sen gjorde vi även löslongering, det var lite synd ett tag att se, för hon har inprentat i huvudet att står en människa i mitten så ska man trava runt den. Men de ska vi försöka få bort så att hon istället kollar noga på kropsspråket människan, i det här fallet jag säger. Sen ska vi även försöka sätta bra ordet så hon förstår sol klart att bra=godis.
.
Lena ska komma ut en sväng till mig och Fatima idag också då jag ska testa de här sakerna uppsuttet med signal systemet. Det är lite klurigt för vi konstaterade igår att halvblod är lite sega på att tänka och det hade flera personer sagt, och jag kan faktiskt hålla med där. Inget dåligt menat, bara konstaterat! ;)
Har inga vettiga bilder på den här datorn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0