Gick omkull

Planerna för dagen vart ändrade allt eftersom. Började med att när jag tog in henne så var hon väldigt mycket uppe i varv och stressad. Så jag borstade henne tills hon slutade trampa runt och gnägga, för börjar jag skynda på med en massa saker så går det inte bättre för de utan då är de bättre att vänta och göra allt lite långsammare. När hon sen hade lugnat ner sig  så klädde jag på henne sakerna som hon skulle ha och de saker jag skulle ha. Tog inte med longeringslinan utan det får bli en annan dag då jag köpt en ny som är smidigare att hålla på med.
.
Vi gick ut och satte upp och började skritta mot åkern som jag hade tänkt att rida dressyr på. Den ligger precis bredvid hennes hage och då har vid därför sälskap av hästarna i alla fall. Skrittade runt på långa tyglar och lät henne bli varm i musklerna, kortade sen upp henne och tränade på att böja henne åt olika håll. Det är väldigt svårt när man inte har riktlinjer att följa så ska försöka få med mig konor ner eller liknande som jag kan rida efter. Men måste först se att det inte kommer en massa snö så att dem blir förstörda. Måste även försöka få ner någon stol eller pall som jag kan sitta upp ifrån (sitter alltid upp ifrån pall/stol/högre saker för att va snäll mot hästens rygg).
Det gick förvånansvärt bra att böja henne så det börjar nog falla på plats allt som vi tränat på under veckan. Efter ett tag så skulle jag testa i traven dock vart hon väldigt pigg så travade runt i volter för att hon skulle hitta någon form av arbetstempo och arbetslugn och inte bara hetsa fram. Hittade det berömde och skulle sakta av. Precis när jag saktat av och skrittat ett par steg så känner jag hur hela hennes rumpa försvinner (ett bakben under henne och ett åt sidan) sen ser jag hur frambenen åker rakt fram. Som tur var kom hon upp relativt snabbt och tippade inte ner på sida. Båda vart väldigt omtumlade efter händelsen så skrittade ett varv runt den delen av åkern vi red på sen skrittade jag ut istället en sväng för att känna att hon klarat sig bra osv. Som tur var så kändes det inget och inte för mig heller.
.
När vi kom tillbaka till stallet så gick jag in med henne och fixade allt som måste fixas med henne sen stod jag och masserade och gjorde TTEAM på henne i över en halvtimme sen tränade vi på att hon skulle stå på alla fyra benen i stallgången istället för att hela tiden luta sig på ett ben. När det gick bra så slängde jag på henne täcket och sen tränade på det en sista gång och sen stretchade henne innan vi gick ut.
.
När hon väl var ute så städade jag i stallet och plockade iordning lite blandade saker så att det såg snyggt ut. Är så mycket trevligare när allt ligger där det ska och är städat. Till sist så gick jag ut i hagen och fotograferade hästarna för att få slut på batteriet i kameran innan jag åkte hem.
.
Fatima ska få på sig snö sulor inom snar framtid, så då är det lättare att motverka snöstyltor som hon antagligen fick idag när vi gick omkull...

En bild på Fatima ifrån idag.

En bild på rumpan på den sidan där benet åkte rakt under henne.
Allt som är blött är det som har varit emot marken.

Kommentarer
Postat av: thelma

ajajaj

2012-07-21 @ 19:58:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0