Fatima here i come!

Nu ska jag strax åka till fröken fux, idag står det dressyr på schemat. Hade tänkt att träna på de saker som vi tränade på i lagbo. Om jag hittar en vettig longerlina så ska jag även longera henne innan hade jag tänkt. De som jag tidigare har longerat henne med är en tjockare typ av lina som jag antar att hennes ägare köpte när dem satsade på western ridning. För mig känns den väldigt otymplig att hålla på med men den är bättre än inget än så länge, vill köpa en ny "vanlig" som då blir lättare att hantera samt att den då är längre.
.
Igår red vi för övrigt hem Fatima hem till sig igen. Känns lite synd då jag trivs så bra i Lagbo och att jag har sälskap där. När hon står hemma hos sig så är det mycket tid som jag får spendera själv i stallet och jag tycker att stall vännerna är det som får ridningen att bli extra kul, att uppleva saker tillsammans på ute ritter och träna ihop och se hur de förbättras och peppa och hjälpa varandra. Men nu är det som de är, Fatima kommer ju flytta till Lagbo första helgen i Juni och stå där innan hon och 3 hästar kommer att flytta hem till mig (mamma och pappa) för sommaren.
.
Tillbaka till igår, innan vi red iväg så longerade Titti henne och kollade på hur hon rörde sig utan mig. Hon är väldigt låst och spänd på sånt sätt att hon har huvudet på exakt samma ställe och låser där med hela kroppen och springer i obalans. Det jag nu ska träna på när jag longerar henne är att byta tempo ofta och rörelseriktning (fram, bak och flytta i sidled) samt berömma så fort hon rör huvudet. Om de så är uppåt. För all rörelse med hennes huvud är bra nu om man gemför med att ha det helt stilla. För börjar hon röra det uppåt så kommer det säkert släppa nedåt sen när hon vågar och kan röra det.
.
En sak till jag ska försöka göra, blir mycket nu! är att ta ut min TTEAM och TTOUCH bok som jag har ligger hemma och skräpar någon stans. En jätte bra bok som beskriver rörelser jag kan göra på henne som kommer hjälpa henne i längden. Ska även försöka att skriva ut en sida med olika stretching övningar som jag tidigare såg på internet. Men när jag stretchar henne så ska jag inte "ta och dra" ut musklerna utan försöka locka henne till att sträcka ut det självmant och sen få henne att röra sig hela tiden när hon sträcker ut. Svårt att förklara vad jag menar, får fundera ut en bättre förklaring och skriva det sen i ett eget inlägg.
.
Men nu ska jag åka till henne, syns och hörs!
En bild som jag tidigare har lagt upp på oss ifrån när jag longerade henne tidigare.
Här ser ni repet som jag tidigare skrev om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0